Κλίτσα Αντωνίου / Klitsa Antoniou

Hits of '64

Επιτυχίες του '64

Η Ειρηνευτική Δύναμη των Ηνωμένων Εθνών (ΟΝΦΙΚΥΠ) διατηρεί παρουσία στην Κύπρο μετά το ψήφισμα 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ που ακολούθησε το ξέσπασμα δικοινοτικής βίας στον απόηχο της εγκαθίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960. Έκτοτε, η παρουσία των ανδρών και γυναικών της ΟΥΝΦΙΚΥΠ έχει αποτελέσει κομμάτι του μωσαϊκού των αναμνήσεων που συναποτελούν το ταραγμένο τοπίο της πολιτισμικής μνήμης στην Κύπρο. 
Η εγκατάσταση της Κλίτσας Αντωνίου, «Hits of 64», τοποθετεί αποφασιστικά την παρουσία της ΟΥΝΦΙΚΥΠ εντός αυτού του πολύχρωμου μωσαϊκού. Η παρουσία τους, που συχνά περνά απαρατήρητη και σχεδόν φασματική μέσα στα κυανόλευκα οχήματά τους, αποκτά φωνή με τις κινηματογραφημένες αναμνήσεις του Τόμι Νίλσον. Οι οπτικές μνήμες αντιπαραβάλλονται με δημοφιλή μουσική του 1964 όπως αντηχεί μέσα από μικρόφωνα εγκατεστημένα σε βαρέλια, παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιεί η ΟΥΝΦΙΚΥΠ κατά μήκος της νεκρής ζώνης όπου περιπολεί, της ζώνης που διαιρεί το νησί, υλοποιώντας έτσι την παρουσία των αναμνήσεων που αναβοσβήνουν στις οθόνες. Για τον Νίλσον, η υλοποίηση των αναμνήσεών του είναι σημαντική επειδή μόνο μέσα από τα φιλμ αυτά μπόρεσε να θυμηθεί τη χρονιά που υπηρέτησε στο νησί, συγκεκριμένα στην Πάφο. Η γείωση των αναμνήσεων είναι επίσης παρούσα στην επιστροφή του στην Πάφο, χρόνια μετά. Η επιμονή του να εντοπίσει το ξενοδοχείο «Όλυμπος» όπου κατέλυαν το 1964, δίνει το έναυσμα για την εκτύλιξη μνημών ξεχασμένων προ πολλού. Η ανάκληση είναι ενσαρκωμένη κι αυτήν ακριβώς μεταδίδει στο κοινό η εγκατάσταση της Αντωνίου μέσα από το πολυαισθητηριακό της έργο, που ζητά και από μας να (ξανα)επισκεφτούμε το 1964 και μέσα από τα μάτια ενός παρείσακτου/μυημένου να αισθανθούμε το μωσαϊκό που συναποτελεί τις αναμνήσεις μας.

Δρ Γαβριήλ Κουρέας
Birkbeck, University of London

The United Nations Peacekeeping Force (UNFICYP) has been present in Cyprus since the United Nations Security Council Resolution 186 was passed following the outburst of intercommunal violence after the establishment of the Republic of Cyprus in 1960. Since then, the presence of the men and women of UNFICIP has provided a piece for the mosaic of memories that form the troubled cultural memory landscape of Cyprus. 
Klitsa Antoniou’s installation ‘Hits of 64’ positions the presence of the UNFICYP firmly within this colourful mosaic. Their presence, often passed unnoticed and almost ghostly in their white and blue vehicles, is given a voice with the film memories of Tommy Nilsson. The visual memories are juxtaposed to the popular music of 1964 which is played through speakers embedded in barrels similar to the ones used by the UNFICYP across the buffer zone that they patrol and divides the island thus materialising the presence of the memories that flicker on the screens. For Nilsson, this materialisation of his memories is important because it is only through the films that he could recall the year he spend on the island and Pafos in particular. This grounding of his memories is also present in his revisiting of Pafos years later. His insistence in locating the ‘Olympus’ hotel were they were stationed in 1964 starts unraveling memories long forgotten. This recall is an embodied recall that Antoniou’s installation conveys to the visitor through her multi-sensorial work that also asks us to (re)-visit 1964 and through the eyes of an outsider/insider feel the mosaic that forms or memories. 

Dr. Gabriel Koureas
Birkbeck, University of London

Eγκατάσταση με δύο προβολές βίντεο (αρχειακό υλικό κινηματογραφημένο από τον Tommy Nilsson)

και δύο στρατιωτικά βαρέλια με ηχεία που παίζουν μουσικές επιτυχίες του '64.


Installation with two video projections (archival material filmed by Tommy Nilsson)

and two military barrels with speakers playing music hits of '64.